به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر؛ با مشاهده بیلان کاری و شکستن رکورد بیسابقه افتتاح و تجهيز مدارس در دو سال گذشته توسط نوسازی مدارس استان بوشهر و کلید خوردن بزرگترین پروژه خیری استان، مدرسه خیرساز ۲۴ کلاسه یوسفی، به بزرگترین پروژه خیری مدرسهسازی در طول تاریخ استان بوشهر میرسیم، همچنین آغاز عملیات اجرایی هنرستان بزرگ مقیاس انرژی اتمی و افتتاح ۱۰۳ پروژه ورزشی و آموزشی در سطح استان از موارد مهم انجام شده است.
در حوزه مدارس غیرانتفاعی، این اداره کل در بررسی استحکام بنای مدارس غیردولتی جزو ۳ استان برتر و جزو هیات تدوین مقررات جدید برای ضوابط آینده این مدارس میباشد . لازم به ذکر است در سال تحصيلي ۱۴۰۳-۱۴۰۲ هیچ مدرسه قدیمی غیردولتی در استان بوشهر تعطیل نشده و صرفا به اندک مدارس جدید و انگشت شماری که قصد داشتند در ساختمانهای فرسوده، تخریبی و فاقد شناژ، دانشآموزان عزیز و آیندهسازان استان بوشهر را به تحصیل وادارند و جان آنها را به مخاطره اندازند، مجوز داده نشده است.
طبق ضوابط ابلاغی ماده ۱۲ آئین نامه ماده ۳۱ قانون مدارس غیردولتی ، تمامی موسسانی که از قبل مدرسه غیردولتی داشتهاند با تعهد محضری، بیمه ساختمان، کادر آموزشی و دانش آموزان به فعالیت خود ادامه دادند، شاهد این مدعا تمامی مدارس غیردولتی مرکز استان بودند که پذیرای قریب به ۱۵ هزار نفر از دانشآموزان بوده است.
در ضوابط جدید که مصوب اسفند ۱۴۰۲ بوده، فعالیت این مدارس حتی آنهایی که قبل از سال ۱۳۹۸ مجوز گرفتهاند، تا سال ۱۴۰۵ تمدید شده است. بر اساس بند پ ماده ۹ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب سال ۱۳۹۵ يكي از وظايف ذاتی موسسان مدارس غيردولتی، تامين فضا و ساختمان مورد نياز طبق ضوابط وزارت آموزش و پرورش بوده و قانون در مورد ضوابط وزارت آموزش و پرورش در مورد مدارس غيردولتی به استناد ماده ۶ آئيننامه ماده ۳۱ قانون مدارس غيردولتی در مورد استقرار مدارس و مراكز غيردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف به شماره ۶۱/ت ۵۵۲۷۳ هــ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ با صراحت تمام بررسی جوانب فنی، ايمنی و تائيد استحكام بنای مدارس غيردولتی را به سازمان نوسازی مدارس و در استانها به ادارات كل نوسازی مدارس واگذار كرده است.
سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز مجاز به تایید این موارد یا برقراری ترتیباتی برای تایید استحکام بنا نبوده و اینگونه ترتیبات فاقد اثر میباشد. نتيجه اينكه مسئله نظارت تخصصی نظام مهندسی كه يكي از شئون و وظايف ذاتی آن بر اساس قانون نظام مهندسی مصوب سال ۱۳۷۴ است، مسئلهای كاملا متفاوت از تائيد استحكام بنا است، حال آنكه الزامات فنی و اصول حاكم در تائيد استحكام يك سازه كاملا با مقوله نظارت بر اجرای ساختمان متفاوت است.
همچنین در مورد سایر سازهها حسب مورد از نشریات مرجع ۳۶۰ ؛ نشریه ۳۷۶ و ۳۶۴ برای بررسی استحکام و توسط کارشناسان صاحب پروانه فوق تخصصی بهسازی و مقاومسازی استفاده میشود که این مهم نخستین بار توسط این اداره کل در سطح کشور اجرایی شده است که بالاترین استاندارد و روند بررسی در سطح ملی را دارد.
با توجه به اینکه در ادوار گذشته، در شهر بوشهر فعالیت مدرسهسازی پررنگ نبوده، به همت دولتمردان دولت مردمی آیت الله رئیسی همچون سایر عرصههای خدمت به مردم، در امر مقدس مدرسهسازی هم اقدام به ساخت چندین مدرسه در مرکز استان نموده است.
تبعا آموزش و پرورش به دلیل کمبود فضا در مرکز استان و تخریبی بودن برخی فضاها مجبور به تخلیه و ادغام برخی مدارس در مدارس جوار آنها تا پایان اتمام پروژهها نموده است و این امر موقتی، پس از افتتاح پروژههای در دست اجرا به اتمام خواهد رسید.
اکرام ویژه ی خیرین نیز همیشه خط قرمز اداره کل نوسازی بوشهر، سازمان نوسازی مدارس کشور و شخص وزیر بوده و بیش از ۵۰ درصد اعتبارات مدارس از محل خیرین حقیقی و حقوقی محقق میشود و رسیدگی بدون نوبت به خیرین مدرسهساز، سرزدن و تکریم در مناسبتهای مختلف از جمله فعالیتهای اداره کل نوسازی مدارس استان بوشهر در این راستا است.
پایان خبر/
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر صبح امروز تفاهمنامهای بین استانداری بوشهر و سازمان نوسازی مدارس کشور منعقد شد.
حمیدرضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان در آیین انعقاد تفاهم نامه مشارکت در اجرای فضاهای آموزشی و پرورشی نوسازی توسعه وتجهیز مدارس استان بوشهر، اظهار داشت: تفاهم نامه جهش مدرسه سازی استان بوشهر، به منظور تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با برنامه ریزی شروع عملیات اجرایی فضاهای آموزشی و پرورشی اولویت دار به امضا رسید.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درخصوص نحوه مشارکت این تفاهم نامه، اشاره کرد: اعتبار مشارکت در تامین و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی اولویت دار نوسازی مدارس استان بوشهر، با همراهی و همدلی استانداری طی سال ۱۴۰۳ از محل منابع استانی تامین و در قالب موافقت نامه طرح های تملک استانی تامین خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: اعتبارات استانی این تفاهم نامه از محل مسئولیت های اجتماعی نفت و سایر صنایع فعال استان به نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر ابلاغ می گردد.
خان محمدی در پایان گفت: اعتبارات ملی این تفاهم نامه از محل اعتبارات ملی مصوب ، مولدسازی املاک بلا استفاده و مشارکت خیرین ارجمند تامین خواهد شد.
احمد محمدیزاده استاندار بوشهر اظهار داشت: تمرکز امسال استان بوشهر علاوه بر سایر موارد اولویتدار، بر روی آموزش و پرورش است و برنامههای متنوعی برای بهبود سطح کیفی تعلیم و تربیت آیندهسازان کشور تدارک دیده شده است.
وی افزود: بر اساس این تفاهمنامه قرار است ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرحهای اولویتدار نوسازی مدارس بوشهر تزریق شود.
استاندار بوشهر ادامه داد: سهم استانداری از این تفاهمنامه یک هزار میلیارد تومان است که ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی، ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مسئولیت اجتماعی صنعت نفت و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی به نوسازی مدارس ابلاغ میشود.
محمدیزاده عنوان کرد: با این اقدام، بیش از ۱۷۰ مدرسه استان بوشهر، تجهیز و نوسازی میشود تا به عنوان اولین استان در کشور سرانه و تراکم فضای مجازی در آن به سطح استاندارد رسیده است.
ابراهیم احمدی مدیرکل نوسازی مدارس استان بوشهر نیز در حضور حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تشکر از استاندار بوشهر برای شعار امسال استان بوشهر توسط استاندار محترم به نام آموزش و پرورش و جهش مدرسهسازی اظهار کرد: این تفاهمنامه به همت استاندار بوشهر و پیگیریهای صورت گرفته منعقد شد تا با یاری خداوند مشکل فضای فیزیکی مدارس استان به طور کامل رفع شود.
وی بیان کرد: سهم سازمان نوسازی مدارس کشور در این تفاهمنامه، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان، ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات خیرین و ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات کشوری مولدسازی تخصیص یافته است.
احمدی در ادامه گفت: این رویداد در تاریخ مدرسهسازی استان بوشهر بینظیر بوده که استاندار و رئیس سازمان نوسازی مدارس در این سطح در امر مدرسهسازی همکاری داشته باشند و اینجانب به نوبه خودم از این دو مرد جهادی به صورت ویژه تشکر و قدردانی میکنم.
پایان خبر/
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر صبح امروز تفاهمنامهای بین فرمانداری شهرستان تنگستان و ادارهکل نوسازی مدارس استان بوشهر بسته شد.
ابراهیم احمدی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر اظهار کرد: بر اساس این تفاهمنامه قرار است تعداد ۱۲۸ کلاس درس در مدت ۲ سال در این شهرستان ساخته شود.
وی افزود: بخشی از مبلغ ساخت این کلاسها از محل اعتبارات تملک دارایی فرمانداری تنگستان و بخشی دیگر از اعتبارات ملی ادارهکل نوسازی مدارس استان بوشهر برای بهبود وضعیت فیزیکی بخش آموزشی شهرستان تنگستان و خروج از وضعیت بحرانی این شهرستان تأمین خواهد شد.
پایان خبر/
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر عملیات اجرایی مدرسه خیرساز در روستای چم شهاب شهرستان گناوه با حضور مسؤولان و خیر مدرسهساز حاج امان الله حیاتی آغاز شد.
این مدرسه در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ مترمربع و با زیربنای ۱۴۰ متر مربع شامل ۲ کلاس درس و دفتر اداری احداث و در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
پایان خبر/
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر صبح امروز تفاهمنامه یک باب مدرسه سه کلاسه در روستای احمدی استان بوشهر به امضا رسید.
ابراهیم احمدی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر اظهار کرد: این مدرسه دخترانه در مقطع متوسطه اول با زیربنای ۳۰۰ مترمربع شامل سه کلاس، سرایداری، محوطه و دیوار احداث خواهد شد.
وی افزود: مبلغ ساخت این پروژه ۶ میلیارد تومان بوده که با مشارکت اصغر جعفری معاون استاندار و با نام «مرحومه حاجیه خاتون جعفری» ساخته خواهد شد.
پایان خبر/
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر، سید حسامالدین حسینی مدیرکل توسعه مشارکتها سازمان نوسازی مدارس کشور در جلسه هماندیشی واحد مشارکتهای نوسازی مدارس، مجمع خیرین مدرسهساز و گروههای جهادی با بیان اینکه استان بوشهر یکی از استانهای موفق در کشور است گفت: طبق برنامهریزیها قرار است با توجه به سند راهبردی بالادستی، تنوعبخشی بیشتری به منابع مالی حوزه نوسازی مدارس صورت پذیرد و برای این کار، حلقههای خوبی از گذشته وجود داشته و چند مجموعه نیز فعال خواهد شد.
وی افزود: مجمع خیرین یکی از مجموعههای موفق بوده که قرار است کارگروه جهادی آن در استانها و کشور تشکیل شود.
مدیرکل توسعه مشارکتها سازمان نوسازی مدارس کشور عنوان کرد: ۱۰ گروه جهادی موفق و باسابقه در حوزه مدرسهسازی جمع شده و کارگروه جهادی نوسازی مدارس ایجاد شود.
حسینی با بیان اینکه جریانسازی و فرهنگسازی، جذب منابع و عملیات و اقدام، مواردی هستند که از گروههای جهادی انتظار میرود بیان داشت: بنای این دولت، مشارکت مردم است بنابراین ساماندهی گروههای جهادی در دستور کار قرار گیرد و سازمان نوسازی مدارس کشور به این همراهی، جریانسازی اجتماعی و امیدآفرینی نسبت به اقدامات نیاز دارد.
وی بر اهمیت پروژههای کوچک توسعهای تأکید کرد و گفت: گروههای جهادی روی پروژههای کوچک بیشتر کار کنند و توسعه یک یا ۲ کلاس، ساخت سرویسها و مرمتها بسیار کمککننده است.
حسینی با بیان اینکه استان بوشهر در حوزه مسئولیتهای اجتماعی بسیار موفق عمل کرده عنوان کرد: قرار است طی کمیسیونهایی سطح همکاری و مشارکت این مجموعهها را با نوسازی مدارس بیشتر کنیم و در این راستا ۱۸ سرفصل جمعآوری شده که امید میرود با همکاری در استانها و کشور در سال ۱۴۰۳ شاهد تحول خوبی در حوزه مشارکتها و ساخت و ساز مدارس باشیم.
این مقام مسؤول اظهار کرد: شورای بانوان فرصت خوبی برای افزایش سطح مشارکت بانوان در موضوع مدرسهسازی است و انتظار میرود این شورا در شهرستانها فعال شود.
حسینی با تأکید بر اهمیت جمعآوری پولهای خرد بیان کرد: در این راستا سامانهای پیشبینی شده که هرجا نیاز به پول باشد در سامانه قرار میگیرد، همچنین کارگروه موسسات خیریه پیشبینی شده تا مبالغی که به عنوان صدقات جمعآوری شده است وارد حوزه مدرسهسازی شود.
ابراهیم احمدی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ سند چشماندازی برای این اداره تدوین شده بود گفت: بر این اساس و با محاسبه تعداد متولدین دانش آموز سال ۱۴۰۱ به قبل و میزان دانش آموزان کلاس اولی تا سال ۱۴۰۶ ،محاسبه میزان مهاجرت و ضریب رشد جمعیت و استخراج و بازدید از مدارس تخریبی و فرسوده، یک هزار و ٨۰۶ کلاس درس باید تا سال ۱۴۰۶ ساخته و تحویل شود .
احمدی عنوان کرد: بخشی از این مدارس از محل مشارکتهای نفت، انرژی اتمی و دیگر ظرفیتهای موجود در استان تأمین اعتبار شده و استراتژی ما این است که تا سال ۱۴۰۳ که سال بحرانی استان از لحاظ جمعیت دانشآموزی است، بر اساس برنامهها بتوانیم مسیری را برای خود تدوین کنیم که بیش از این تعداد کلاس درس ساخته شود .
گفتنی است، حوزه خیرین خارج از کشور و تمایل کشورها برای مشارکت در امر مدرسهسازی، انجمن دانشآموزی خیر به جهت فرهنگسازی نگهداری مدرسه و سفیران سلامت به منظور همراهی مفاخر، بزرگان و ورزشکاران با مدیران کل نوسازی مدارس و جامعه خیرین مدرسهساز از دیگر موارد مطرح شده در این نشست هماندیشی بود.
پایان خبر/